ING betaalbestanden uploaden
Opladen van XML-bestanden in Business’Bank
1. Menu Business’Bank. Na het inloggen kiest u de volgende optie op de startpagina: ‘Dagelijks bankieren > Mijn zichtrekeningen > Betaalbestanden > Importeer een bestand’.
![hc_m_7RYWxQIlmHjMmrKODC1hPnhiBLiiYK hc_m_7RYWxQIlmHjMmrKODC1hPnhiBLiiYK](https://service.breex.be/wp-content/uploads/2021/10/hc_m_7RYWxQIlmHjMmrKODC1hPnhiBLiiYK.png)
2. Selectie van een bestand met de eerste handtekening. U gaat als volgt te werk:
• Klik op ‘Browse’ en selecteer het bestand op uw harde schrijf.
• Kies het transactietype dat uw boekhoudprogramma genereert. Als u niet weet welke lay-out gegenereerd wordt, neemt u best contact op met de leverancier van uw boekhoudprogramma.
• Geef een referentie op van maximaal 12 tekens zodat u nadien kunt herkennen welk bestand u hebt doorgestuurd. Dit veld is verplicht.
Opgelet: u kunt dezelfde referentie slechts één keer per 24 uur gebruiken. Kiest u toch telkens dezelfde referentie, dan wordt dat bestand geblokkeerd en kan het niet gevalideerd worden.
3. Bestanden importeren
![hc_m_gQavPvvybNqpHgZoPF7ExPRDodjtVa hc_m_gQavPvvybNqpHgZoPF7ExPRDodjtVa](https://service.breex.be/wp-content/uploads/2021/10/hc_m_gQavPvvybNqpHgZoPF7ExPRDodjtVa.png)
• Druk op ‘Controle’ zodat u een overzicht krijgt van alle gegevens die u hebt ingebracht en druk vervolgens op ‘Tekenen’ om het gekozen bestand door te sturen.
• U krijgt na het tekenen de melding dat u na enkele minuten de tweede handtekening kunt plaatsen om de betalingen uit te voeren.
• Tijdens deze periode gebeurt een controle op onderstaande gegevens:
− Is de structuur van het bestand correct?
− Is de inhoud van het bestand correct?
− Beschikt u over de nodige volmachten?
− Zijn de rekeningnummers van de begunstigden (voor een Europese Overschrijving SEPA) of van de schuldenaren (voor een Europese Domiciliëring SEPA) correct en bestaand?
Mocht u een foutief bestand geselecteerd en verstuurd hebben, dan kunt u dit achteraf nog steeds verwijderen. Een bestand wordt enkel gevalideerd na het ingeven van de tweede handtekening (validatie).
4. De tweede handtekening
Om de tweede handtekening te plaatsen gaat u naar ‘Dagelijks bankieren > Mijn zichtrekeningen > Betaalbestanden > Enveloppen in afwachting’.
U krijgt een overzicht van alle enveloppen die u hebt doorgestuurd. Eventueel worden de enveloppen opgesplitst per memodatum en per opdrachtgevende rekening voor Europese Overschrijving SEPA (of de te crediteren rekening in geval van Europese Domiciliëring SEPA).
![hc_m_c5p09HDmIZ0qsYhI7Ok0PEP5uVqPeV hc_m_c5p09HDmIZ0qsYhI7Ok0PEP5uVqPeV](https://service.breex.be/wp-content/uploads/2021/10/hc_m_c5p09HDmIZ0qsYhI7Ok0PEP5uVqPeV.png)
Druk op de referentie (in het blauw) die u zelf ingebracht hebt om een detail van het bestand te zien. U krijgt een overzicht met de gegevens van het bestand dat u verzonden hebt: opdrachtgevende rekening (of de te crediteren rekening in geval van Domiciliëring SEPA), het aantal orders, het totale bedrag, de uitvoeringsdatum en de status van de transactie.
Opgelet: als u bij de status van de transactie een andere status dan ‘Onvoldoende getekend’ ziet staan, neem dan contact op met onze helpdesk op 02 464 60 01 (optie 5).
![hc_m_M6x9MRWdV4lZXSdOp2uvuhZGQGAmOK hc_m_M6x9MRWdV4lZXSdOp2uvuhZGQGAmOK](https://service.breex.be/wp-content/uploads/2021/10/hc_m_M6x9MRWdV4lZXSdOp2uvuhZGQGAmOK.png)
Als alle gegevens correct zijn, drukt u op ‘Controle van de enveloppe’.
5. Ondertekening van uw transactie
Opgelet voor Europese Domiciliëring SEPA in Business’Bank: meng niet het gebruik van manuele invorderingen (‘key in’) en invorderingen via de importmodule (‘upload’).