ING betaalbestanden uploaden

Opladen van XML-bestanden in Business’Bank 

1. Menu Business’Bank. Na het inloggen kiest u de volgende optie op de startpagina: ‘Dagelijks bankieren > Mijn zichtrekeningen > Betaalbestanden > Importeer een bestand’.

hc_m_7RYWxQIlmHjMmrKODC1hPnhiBLiiYK

2. Selectie van een bestand met de eerste handtekening. U gaat als volgt te werk:
• Klik op ‘Browse’ en selecteer het bestand op uw harde schrijf.
• Kies het transactietype dat uw boekhoudprogramma genereert. Als u niet weet welke lay-out gegenereerd wordt, neemt u best contact op met de leverancier van uw boekhoudprogramma.
• Geef een referentie op van maximaal 12 tekens zodat u nadien kunt herkennen welk bestand u hebt doorgestuurd. Dit veld is verplicht. 

Opgelet: u kunt dezelfde referentie slechts één keer per 24 uur gebruiken. Kiest u toch telkens dezelfde referentie, dan wordt dat bestand geblokkeerd en kan het niet gevalideerd worden.

3. Bestanden importeren 

hc_m_gQavPvvybNqpHgZoPF7ExPRDodjtVa

• Druk op ‘Controle’ zodat u een overzicht krijgt van alle gegevens die u hebt ingebracht en druk vervolgens op ‘Tekenen’ om het gekozen bestand door te sturen.
• U krijgt na het tekenen de melding dat u na enkele minuten de tweede handtekening kunt plaatsen om de betalingen uit te voeren.
• Tijdens deze periode gebeurt een controle op onderstaande gegevens:
− Is de structuur van het bestand correct?
− Is de inhoud van het bestand correct?
− Beschikt u over de nodige volmachten?
− Zijn de rekeningnummers van de begunstigden (voor een Europese Overschrijving SEPA) of van de schuldenaren (voor een Europese Domiciliëring SEPA) correct en bestaand?

Mocht u een foutief bestand geselecteerd en verstuurd hebben, dan kunt u dit achteraf nog steeds verwijderen. Een bestand wordt enkel gevalideerd na het ingeven van de tweede handtekening (validatie). 

4. De tweede handtekening 

Om de tweede handtekening te plaatsen gaat u naar ‘Dagelijks bankieren > Mijn zichtrekeningen > Betaalbestanden > Enveloppen in afwachting’.

U krijgt een overzicht van alle enveloppen die u hebt doorgestuurd. Eventueel worden de enveloppen opgesplitst per memodatum en per opdrachtgevende rekening voor Europese Overschrijving SEPA (of de te crediteren rekening in geval van Europese Domiciliëring SEPA).

hc_m_c5p09HDmIZ0qsYhI7Ok0PEP5uVqPeV

Druk op de referentie (in het blauw) die u zelf ingebracht hebt om een detail van het bestand te zien. U krijgt een overzicht met de gegevens van het bestand dat u verzonden hebt: opdrachtgevende rekening (of de te crediteren rekening in geval van Domiciliëring SEPA), het aantal orders, het totale bedrag, de uitvoeringsdatum en de status van de transactie. 

Opgelet: als u bij de status van de transactie een andere status dan ‘Onvoldoende getekend’ ziet staan, neem dan contact op met onze helpdesk op 02 464 60 01 (optie 5).

hc_m_M6x9MRWdV4lZXSdOp2uvuhZGQGAmOK

Als alle gegevens correct zijn, drukt u op ‘Controle van de enveloppe’.

5. Ondertekening van uw transactie 

Opgelet voor Europese Domiciliëring SEPA in Business’Bank: meng niet het gebruik van manuele invorderingen (‘key in’) en invorderingen via de importmodule (‘upload’).